היערכות לביטול איחודי עוסקים

לקוחות יקרים,

כחלק מחוק ההתייעלות הכלכלית אשר פורסם לאחרונה, בלט במיוחד נושא ביטול סעיף 56 לחוק מע"מ, אשר משמעותו ביטול האפשרות להגיש את הדיווחים התקופתיים לרשויות מע"מ במסגרת "איחוד עוסקים". דיווח במסגרת איחוד עוסקים מעניק בפן הטכני הקלה בנטל הבירוקרטי המוטל על עוסקים, בכך שהם יכולים לדווח לרשויות מע"מ במסגרת דו"ח מאוחד של כל העוסקים באיחוד, במקום לדווח בנפרד עבור כל עוסק. בנוסף, ישנה גם הקלה מהותית: במסגרת דיווח במסגרת איחוד עוסקים, לא נדרש לדווח למע"מ על עסקאות בין עוסקים בתוך האיחוד, ככל שמס התשומות בעסקה בין הצדדים מותר בניכוי. מדובר בהקלה תזרימית משמעותית. היות שהדוחות של כל העוסקים באיחוד מוגשים לרשויות מע"מ במאוחד, מתבצע קיזוז פנימי בתוך האיחוד בין דוחות לתשלום לבין דוחות להחזר, עובדה שמונעת מחלק מהעוסקים באיחוד לשלם לרשויות מע"מ את הדוחות לתשלום ומיתר העוסקים באיחוד להמתין לא פעם זמן רב לקבלת ההחזרים.|לטענת רשויות מע"מ, גופים רבים מנצלים את ההקלות הנ"ל על מנת להסוות עסקאות שאינן מותרות בניכוי (בחלקן או במלואן) ובכך להתחמק מתשלומי מס וכן להכניס לאיחודי העוסקים גם גורמים שאינם עוסקים "אמיתיים" וכך ליהנות גם בעבורם מניכוי מס תשומות. צורת ההתנהלות האמורה מסכלת את יכולות רשויות מע"מ לבצע בקרה אפקטיבית על דוחות מע"מ של איחודי עוסקים. עוד נטען ע"י רשויות מע"מ, כי איחוד עוסקים יוצר בעיה במעקב אחרי מחזורים של כל ישות באופן עצמאי, בנוסף לאי סנכרון עם רשויות מס אחרות.

ביטול איחודי העוסקים צפוי להעלות משמעותית את הגבייה השנתית של המדינה ממע"מ. עם זאת, ולצד האמור - הוא צפוי לייצר שינוי ב"הרגלים" ובהתנהלות של אותם עוסקים הכלולים נכון להיום באיחודי עוסקים, כדלקמן: 
1. דיווח לרשויות מע"מ בנפרד עבור כל ישות באיחוד העוסקים בנפרד, במקום דיווח מאוחד. 
2. דיווח בדו"חות המע"מ של העוסק (הן בדיווח המפורט והן בדיווח התקופתי) גם על כל העסקאות הבין חברתיות. 
3. פער תזרימי – עסקאות בין חברתיות יגרמו בפועל לחבות במס עסקאות אצל המוכר/נותן השירות, וניכוי מס תשומות (ככל שמותר באותן נסיבות) ע"י הקונה/מקבל השירות. בעוד שיש לשלם מס עסקאות בחודש העוקב לחודש ביצוע העסקה, דו"ח מע"מ בו העוסק מבקש מרשויות מע"מ החזר יכול לגרום לעוסק להמתין בין 30-90 ימים, עד קבלת ההחזר בפועל.  
אין ספק שביטול איחוד העוסקים יגרום לעוסקים לצריכה מוגברת של אשראי, צמיחה בעלויות המימון וכו'. 
4. ישנם איחודי עוסקים אשר קיימים עשרות שנים עם ישויות שייתכן שפעילותן לא מסווגת נכון לצרכי מע"מ ובאמצעות האיחוד "חמקו מתחת לרדאר" עד כה (למשל: סיווג של גוף כעוסק כשבפועל הוא אמור להיות מסווג כמלכ"ר, מוסד כספי או לא להירשם כלל) וכאמור נהנו עד כה מניכוי מס תשומות שלא כדין ועוד). שינוי בו הגופים הללו יאלצו לדווח עצמאית למע"מ עשוי להציף את הבעיות הללו מול רשויות מע"מ. 

עוד נעדכן, כי רשויות מע"מ טרם הבהירו כיצד הליך ביטול איחודי העוסקים יתנהל בפועל, אך לא מן הנמנע שאגב ביטול איחוד העוסקים, כל יישות תידרש להשלים רישום מחדש לצרכי מע"מ בנפרד כתיק עוסק עצמאי, על כל המשתמע מכך. 

אנו ממליצים ללקוחותינו אשר מדווחים עד כה במסגרת איחוד עוסקים לפנות אלינו להתייעצות בנושא ולהיערך בהתאם, במיוחד בפן התזרימי ומקורות האשראי. 

בברכה,
KPMG ישראל

מדיניות פרטיות הצהרת נגישות תנאי האתר

©2024 כל הזכויות שמורות ל -KPMG סומך חייקין, שותפות רשומה בישראל ופירמה חברה בארגון הגלובלי של KPMG המורכב מפירמות עצמאיות המסונפות ל-KPMG International Limited, חברה אנגלית פרטית מוגבלת באחריות
פיתוח אתר: TWB.co.il