החלטת רשות ניירות ערך בתחום תאגידים מספר 2024-1: דחיית יישום מוקדם של תקן דיווח כספי בינלאומי 18 (IFRS 18)

לקוחות יקרים,

ביום 28 ביולי 2024, החליטה מליאת רשות ניירות ערך (להלן: "הרשות"), לדחות את יישומו המוקדם של תקן דיווח כספי בינלאומי 18, הצגה וגילוי בדוחות כספיים (להלן: "התקן" או "IFRS 18"), כך שאימוצו המוקדם של התקן יתאפשר החל מתקופות דיווח המתחילות ביום 1 בינואר 2025, וזאת, מתוקף סמכותה של הרשות בהתאם להוראות תקנה 3א לתקנות ניירות ערך (דוחות כספיים שנתיים), התש"ע-2010.

מטרת החלטת הרשות היא לספק מענה לחששות שונים ביחס לאימוצו המוקדם של התקן, בהם:

1. הצורך בהכנה מספקת – לרבות שדרוג מערכות איסוף נתונים ומידע, וכן דיונים מקיפים עם גופים פנימיים וחיצוניים, כולל וועדות תגמול, מלווים, נאמני אגרות חוב, רואי חשבון ורגולטורים, על מנת להבטיח הבנה ויישום תקינים של הדרישות החדשות.

2. דרישת יישום רטרואקטיבי – זמן מספק להכנה וביצוע על מנת להבטיח שהמידע הכספי המוצג למפרע יהיה מדויק ומהימן.


3. השפעת השינויים על תהליכים פנימיים – התקן עשוי להשפיע על תהליכי התקצוב, החיזוי, הדיווח הפנימי והתכנון האסטרטגי הקשורים למערכת הדיווח הפיננסי. אלו דורשים זמן היערכות והכשרה של העובדים.

4.השפעה על הסכמים קיימים – השפעת התקן על יישום הסכמים בהם נקבעו פרמטרים הנשענים על נתונים מדו"ח רווח והפסד ותזרים מזומנים, כגון אמות מידה פיננסיות ותגמול של נושאי משרה, תדרוש בחינה מעמיקה ומתן גילוי מתאים בנושא למשקיעים.

עמדת סגל הרשות ביחס לאופן היישום המוקדם של התקן

הרשות סבורה כי טרם אימוץ התקן, תאגיד המבקש ליישמו נדרש לקיים תהליך היערכות משמעותי, וזאת מתוך מטרה לצמצם ככל שניתן את הסיכון לטעות בדוחות הכספיים. תהליך זה כולל את למידת הוראות התקן על בוריין; בחינת ההשפעה על הפעילות העסקית של התאגיד ועל ההסכמים השונים, לרבות הסכמי שכר ותגמול, הסכמי מימון ועוד; הערכת הצורך בדבר התאמת מערכות מידע אשר יתמכו ביישום הוראות התקן; ביסוס הנחות, אומדנים ושיקולי דעת משמעותיים הכרוכים ביישום הוראות התקן ועוד.

לעמדת הרשות, על מנת שהמשתמשים בדוחות הכספיים יבינו את ההשלכות המלאות של יישום התקן ואת אופן ההיערכות של התאגיד לקראת יישומו, על התאגיד לתת גילוי איכותי ומפורט אודות תהליך היישום של התקן ביחס לכלל ההשלכות הרלוונטיות לתאגיד, לרבות התאמת מערכות המידע והבקרות על תהליך הדיווח הכספי, התאמת הסכמים קיימים ככל שנדרש ועוד. כמו כן, על התאגיד לפרט את המדיניות החשבונאית ושיקול הדעת שהפעיל ביישומו של התקן.

נוסף על אלו, הדגישה הרשות כי תאגידים המיישמים את התקן באימוץ מוקדם נדרשים לתת את הדעת אודות סוגיות ייחודיות המתעוררות אגב אימוצו, לדוגמה:

1. אמות מידה פיננסיות  –  על תאגידים לבחון לעומק את ההשלכות של האימוץ המוקדם על חישוב אמות מידה פיננסיות ואת הצורך לתקשר עניין זה לציבור הנושים שלטובתו נקבעו אמות מידה אלו. ככל שרלוונטי, על התאגיד לתת גילוי מפורט במסגרת הדוחות הראשונים שיפרסם בהם יאמץ את התקן, אודות השלכות האימוץ המוקדם על אמות המידה הפיננסיות, לרבות גילוי מקום שאילולא אימוץ התקן, התאגיד לא היה עומד באמת מידה פיננסית וההשלכות ביחס לכך.

2. תגמולים לנושאי משרה – תאגידים נדרשים לבחון לעומק את השפעת היישום של התקן על התגמול שנגזר משורות הרווח השונות, לתקשר את הנושא לגורמים המעוניינים (stakeholders) השונים, ולהשיג את האישורים הנדרשים בהתאם לדין. כחלק מכך, על התאגיד לתת גילוי מפורט אודות ההשפעות על תגמול לנושאי המשרה עקב אימוץ התקן בדוחות הראשונים שיפרסם בהם יאמץ את התקן.


3. השפעה על "סימני אזהרה" – לאור ההשפעה הפוטנציאלית של התקן על הצגת תשלומי ותקבולי ריבית בדוח על תזרימי המזומנים, הרי שלאימוץ המוקדם של התקן עשויה להיות השפעה על קיומם של סימני אזהרה לעניין צירוף דוח תזרים מזומנים חזוי בהתאם להוראות סעיף 10(ב)(14)(א) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), תש"ל-1970. במקרה שבו בדוחות הראשונים שבהם מאמץ התאגיד את התקן, הייתה לאימוץ המוקדם השפעה על קיומם של סימני אזהרה, עליו לתת גילוי לעניין זה.


לפירוט נוסף והרחבה, קראו את החלטה בתחום תאגידים מספר 2024-1: דחיית יישום מוקדם של תקן דיווח כספי בינלאומי 18 כפי שפורסמה על ידי הרשות.

כמו כן, לנוחיותכם, מצורף בזאת ביאור לדוגמה עבור הדוחות הכספיים לעניין פרסומו של התקן, הכולל התייחסות להחלטת הרשות.

נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה בנושא.
המחלקה המקצועית KPMG, סומך חייקין.

מדיניות פרטיות הצהרת נגישות תנאי האתר

©2024 כל הזכויות שמורות ל -KPMG סומך חייקין, שותפות רשומה בישראל ופירמה חברה בארגון הגלובלי של KPMG המורכב מפירמות עצמאיות המסונפות ל-KPMG International Limited, חברה אנגלית פרטית מוגבלת באחריות
פיתוח אתר: TWB.co.il