קיומה של מטרה ציבורית בהתאם להוראת סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה

מירי יוסקוביץ פברואר 2025

לקוחות יקרים,
לאחרונה ניתן פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים בעניין מרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר). 
פסק הדין דן בשאלה האם המערערת, מרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר) (להלן: "העמותה" או "המערערת"), הינה גוף המקדם מטרה ציבורית ובהתאם לכך זכאית לפטור ממיסים.
להלן עיקרי העובדות כפי שהובאו בפסק הדין: 

המערערת התאגדה כעמותה רשומה בשנת 1983 על ידי נציגים מ-7 מוסדות אקדמיים – האוניברסיטאות.

עד להתאגדות החברה, כל מוסד ערך באופן עצמאי בחינות כניסה ומיון עבור מועמדים ללימודי התארים האקדמיים. בשל הקשיים של הקמה והחזקה של מערך בחינות מיון באופן עצמאי הוחלט על ידי המוסדות כאמור להקים את העמותה.

מטרות העמותה בהתאם לתעודת התאגדותה הינן "בניה והפעלה של מערכת מיון וברירת מועמדים ללימודים אקדמיים במוסדות להשכלה גבוהה". עוד ציינה העמותה במסגרת פסק הדין כי מטרה נוספת  היא: "סיוע למוסד ציבורי בקידום יכולותיו הכלכליות, הארגוניות או הניהוליות" במהלך 30 שנות פעילות של העמותה, הנ"ל דיווחה והגישה לרשות המיסים דוחות מס במתכונת של מוסד ציבורי ובהתאם לכך הכנסותיה היו פטורות ממס בהתאם לסעיף 9(2) לפקודה.

החל משנת 2014, פקיד השומה ערך בחינה מחודשת של פעילות העמותה וקבע כי העמותה לא תסווג כמוסד ציבורי, ועל כן הכנסותיה חייבות במס. טענתו העיקרית של פקיד השומה הינה כי פעילות העמותה איננה למטרה ציבורית וכי מטרה מסוג "חינוך" הינה לימוד, הדרכה, הכשרה. וכי פעילות של מיון אינה עונה להגדרת חינוך.  

נימוק נוסף שציין פקיד השומה הינו כי בהתאם לנקבע בעניין ויפאסנה (בג"ץ 10893/08), יש לפרש את סעיף 9(2) לפקודה באופן מצמצם כך שהעמותה אינה עונה על ההגדרות ואין היא מניחה את דעתו באשר למטרותיה הציבוריות ואיך היא מסייעת למטרת "חינוך".

בית המשפט קיבל את עמדת פקיד השומה וקבע כי העמותה אינה מקדמת מטרה ציבורית ובהתאם לכך אינה זכאית לפטור ממיסים בהתאם להוראות סעיף 9(2) לפקודה.

נקבע כי, בהתאם לפסק הדין ויפאסנה, יש ליתן פרשנות מצמצמת להוראות סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה וכי פעילות העמותה אינה עולה לכדי מטרה ציבורית.

השופט ציין כי מטרת הבחינה הפסיכומטרית אינה נועדה ללמד חומר לימוד, ידע אקדמי או מקצוע אלא מטרתה לסייע למוסדות הלימוד האקדמי במיון של מועמדים.

יצוין כי בית המשפט התייחס לטענות חלופיות שהועלו מצד רשות המיסים ביחס לקיומם של רווחים המצביעים על פעילות רווחית של נישום רגיל וביחס לצבירת עודפים אשר לא הוכח כי הם משמשים למטרות העמותה ואינם נצברים לתכלית מוגדרת אשר לעמדת רשות המיסים, יש בהם כדי להעיד על תמחור המכוון ליצירת רווח.

ביחס לטענות אלו קבע השופט כי העמותה לא הרימה את נטל ההוכחה לפיו חרף רווחיותה היא אינה פועלת למטרות רווח וכי ניתוח הדוחות של העמותה מעיד על היקף עודפים לא סביר. 


בית המשפט דחה את טענת פקיד השומה לפיה יש להטיל קנס גרעון וכי בנסיבות העניין כאשר מדובר בעמותה שסווגה משך 30 שנה כמוסד ציבורי לא ניתן לומר כי זו התרשלה בדיווחיה. 

לעיון בפסק הדין לחצו כאן >>

אנו עומדים לרשותכם במתן הבהרות וסיוע נוסף ככל שיידרש.
בברכה,
KPMG סומך חייקין

פרסום זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו מתן ייעוץ או מתן חוות דעת.
המידע המוצג כאן הינו בעל אופי כללי ואינו מיועד לענות על הצרכים הייחודיים של כל יחיד או ישות. אף על פי שאנו משתדלים לספק מידע מדויק וזמין, אין באפשרותנו להבטיח את עדכניות המידע ביום בו הוא מתקבל וכן כי המידע ימשיך להיות מדויק גם בעתיד. אין לפעול לפי המידע המוצג ללא ייעוץ מקצועי מתאים לאחר בדיקה מקיפה ויסודית של המצב הספציפי. 

מדיניות פרטיות הצהרת נגישות תנאי האתר

©2025 כל הזכויות שמורות ל -KPMG סומך חייקין, שותפות רשומה בישראל ופירמה חברה בארגון הגלובלי של KPMG המורכב מפירמות עצמאיות המסונפות ל-KPMG International Limited, חברה אנגלית פרטית מוגבלת באחריות
פיתוח אתר: TWB.co.il